Halusin tehdä vaaleensinisen straton... ihan vaan siks ku semmonen olis aika raikas. Tästä tulee siis mulle perus soitonharjottelukeppi.
Näytän nyt ihan seikkaperäsesti kohta kohdalta oman tapani tehdä stratocasteri.
Lähen liikkeelle tästä. Liimasin höylätystä leppälankusta kahden palan aihion. En omista tasohöylää, joten suttasin koko alueen grafiitti kynällä ja hioin tasaseks blokilla.
Tässä näkyy idea: näen jos joku kohta jää epätasaseks. Kova homma tiedän. Oon jo kehittäny paremman tekniikan.
Aihio hiottuna 60 paperilla. Oksia on jonkun verran, mutta runko maalatan.
Piirrän sapluunalla ääriviivat.
Tällä jo hajonneella boschilla leikkaat rungon muodot suurpiirteisesti.
Jätän pari milliä jyrsintävaraa.
Leikattu karkeeseen muotoon.
Tässä on tämä jyrsinnän periaate. jyrsittävää jää vaan vähän, koska ylimääräset on leikattu pois. Otan pari milliä kerrallaan syvyyttä. Seurailen sapluunaa ohjainlaakerijyrsimellä.
Se mihin jyrsin ei ulottunu, poistetaan kopiojyrsimellä.
Just vähä yli 45mm. Jäi pikkusen hiomavaraaki
Muotojen pyöristys hiomaklossilla.
Kun muodot on jouhevat, voi reunat pyöristää säteisjyrsinterällä.
Tämä kohta pitää jättää pyöristämättä, jotta kaulataskulle olisi tilaa.
Tarkka keskiviivan määritys
Piirrän sapluunalla ääriviivat jyrsittäville koloille
Poraan ylimääräiset pois oksaporalla
2 puolinen teippi on ehkä mailman paras keksintö
Ku ylimääräset on poistettu poraamalla, mikkikolojen jyrsintä sapluunalla on lasten leikkiä
Tämä ohjainlaakeri kannattaa sillon tällön kiristää, ettei tuu sutta. kokemusta on
Teen kauataskun kolmannella sapluunalla. Oon muuten tukenu tuon vasemman puolen rungon paksusella kalikalla, jotta taskun pohja olis suora.
Pikkuhiljaa siitä rupee stratocasterin erottamaan.
Vielä vibran kolon jyrsintä
Jyrsin takapuolelle syvennykset vibran jousille.
Pitäs tohon sopia
Vähä mälläilyä vibran kans
Käytän mitoitukseen Gotohin vibraa, vaikkakin tähän luultavasti tulee fender tai wilkinson
Pientä hienosäätöö että vibra pääsee liikkumaan
Nyt keulii!!!!!!!!!!!
Tämmönen pleksi tähän muuten tulee. Enpä oo ennen maksanu pienestä muovinpalasta viittäkymppiä.
Stratocasterissahan on plektrakättä varten rungossa viiste. Mallailin viisteen ääriviivat suurpiirteisesti piirustuksesta (tää mitään raketti tiedettä kuiteskaan ole...heh.. )
Tässäpä tämä viisteen tekemisen työkalu
Käsivaralla ja suora tuli.
Tämä puukalikka on ehkä verstaan monikäyttösin "työkalu"
Tämä saa kelvata
Liekö Leo Fender halunnu tuon rungon takapuolelle tulevan viisteen kaljamahaa varten. Mutta vähä samalla periaatteella sen tein.
kavahöylä... tarkemmin kunz, eli stanley kopio
raspilla sit hienosäätöä
ja monitoimipuupalalla sileäksi
Pikkuhiljaa rupee olemaan muodot kohdillaan
Teen kaulataskun tahallaan hieman liian pieneksi. Säädän sen taltalla varovasti niin että sen kaulan saa siihen just ja just mahtumaan. Tässä on hyvät mahdollisuudet tehdä sutta.
Vähä pyöristyksien hienosäätöä
Susikaulalla on hyvä testailla kaulataskun suoruutta. Ihan hyvältä näyttää
Ihan kitaralta se yrittää näyttää jo
Tarkistan ylimmän ja alimman kielen linjan pitkällä viivaimella. Katastrofihan se olis jos kieli kulkis kaulan vierestä :)
kaulan tukilaatan reikien paikoiotus
Täytyy ensiksi selvittää, notta minkälainen reikä tehdään
Kiinan ihme poraamassa kaulan kiinnitysreikiä
Vielä pikainen skaalan pituuden varmistus. Jos talla on liian lähellä satulaa, ei intonaatiota saa koskaan säädettyä kohdalleen.
Mer
Kaulaa ei siis ole pultallu kiinni, se vaan istuu niin hyvin ettei tipu. Viereisestä kitarasta joskus vähä enemmän
Nyt alkaa hiomaurakka. Tein erikseen hiomakappaleet noita pyöristyksiä varten. Ei lähde muodot käsistä.
Kastelen joitakin kertoja rungon vedellä ja hiona aina kastelun jälkeen. Näin kaikki "karvat" nousee puusta ja ne saa hiottua pois ennen lakkausta
Pintakäsittely alkaa. Käytän perinteistä diccolakkaa (nitroselluloosa) sekoitan tinneriin noin 50/50 suhteella. Vetelen reiluja kerroksia ja hion aina välissä. Kun tämän tekee riittävän monta kertaa, saa pinnasta erittäin tasaisen varsinaista maalia varten.
Koska halusin käsitellä kitaran perinteisillä lakoilla, sai myös maalia hakea kissojen ja mäyrien kanssa. Löyty viimein nitroselluloosa sidosaine ja kuorma-auton hyttiväri- pastaa. Stroren väristä Vaasasta sain myös tinneriä kyseiselle maalille. Kiitos vaan Storen Värille.
Tässä on mun maalaus taktiikka: Tosi monta kerrosta ja tosi ohkasia kerroksia. Maalin ja tinnerin suhde on 20/80
Tässä maalaus siis vielä kesken. Aika lähelle muutes paneelin väriä tuli.
Ei mikää turha jätkä! Kiva katella ku on paljo kuvia :)
VastaaPoista