keskiviikko 25. toukokuuta 2011

Keskiviikko 25.5.11

Hieman vastoinkäymisiä tuon babyblue straton kaulan teon kanssa....


 Tässä vaiheessa on kaikki vielä hyvin. Kaulaan on liimattu lapasiivet ja otelauta.
 Pääsin sahaamaan nauhauria uudella stewmacin amerikanjapaninsahalla


 Sitte alkoi se tuhoamistyö. Jyrsin siis kaulan liian kapeeksi satulalta. Turha sitä on tehdä loppuun kun siitä ei mieluista enään voi tulla. Pitäis vissiin tehdä kaulallekki sapluuna niinku kaikki muutkin mutta kun aina ottaa vaan jonku suoran reunan ja vetää sillä :/ Eipä muuten jääny tarpeeksi puuta myöskään satulan ja lavan nousukohtaan. Eli siis otelauta on liian edessä.



Nojooooo...  Siinä sitten rupesin miettimään vaihtoehtoja: lisätä hieman vaahteraa satulan kohtaan suteen menneeseen... ehkä menee vähä säätämiseksi, sitten vois käyttää yhtä loimuvaahterakaulaa jossa on loimukoivuotelauta wengebindingillä... näyttäs ehkä vähä pöljältä, sit kekkasin ton mallikaulan. Se tosiaan muuten hyvä, paitsi siinä on otelauta katkastu liian takaa ja kaularaudan ura on liian pitkällä näkyvillä lavassa, mutta tästä ehkä vois tehdä ihan hyvän, onhan puu amerikkalaista loimuvaahteraa..



 Aluksi piti jyrsiä vanha otelauta pois ja samalla ebeni aihioon tasaset pinnat.


 Otelauta poistettu ja kaularaudan ura päästä pyöristetty, tähän sitten tulee jotain esteettistä... katotaan sitte



 Otelauta kakspuolisella teipillä kiinni ja siihen viereen tarkka teräsviivain myös teipillä, suorakulman avulla merkkaamaan veitsellä urien paikkoja...



 Urat sahattuna.


 Vieläpä dotsien reiät porattuna



 Tämä on hyvä kikka. Kun liimaa otelautaa valmiiseen kaulaan, kannattaa kaulaan lyödä pari pientä naulaa ja katkasta ne sitten juuresta. Tämä pitää otelaudan paikoillaan ekä se lähde puristuksessa liusumaan.


 Toinen tärkeä pikkuseikka. Kaularauta kannattaa peittää teipillä, jotta sen toiminta ei häiriinny.



Otelauta kaulaan kiinni ja puristuksiin.'



Katotaan sit huomenna miten suoraan sain sen liimattua.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti